9 skäl varför Facebook inte kan ersätta en bra webbplats

Facebook tumme ner

Det finns idag en trend inom digital marknadsföring, bland småföretagare, att nöja sig med att bara ha en Facebook-sida istället för en webbplats för att marknadsföra sin verksamhet och sina produkter.

Visst är sociala medier en viktig del av en större online-marknadsföringsstrategi, men det är inte ett effektivt branding- eller marknadsföringsverktyg, och det räcker inte som den enda närvaron på internet.

Facebook kan vara ett mycket effektivt verktyg inom digital marknadsföring för att hitta din målgrupp och sedan driva potentiella kunder till din webbplats, men en webbplats bör alltså vara navet för ditt varumärke på nätet, inte Facebook. Därför bör ett företag ha en egen webbplats om varumärket ska vara synligt för en större publik! Här ska jag berätta varför:

Du äger eller kontrollerar inte din Facebook-sida helt och hållet

Facebook äger din Facebooksida, inte du. Eftersom de äger den kan de när som helst göra ändringar i design, layouter och policyer, vilket kan påverka din företagsnärvaro och ditt varumärke negativt. Eftersom du inte äger sidan finns det absolut ingenting du kan göra för att hindra Facebook från att göra dessa ändringar. Dessutom kan Facebook ta bort din företags- eller personliga sida när som helst och utan förvarning. Kom ihåg att Facebook är en gratistjänst och du får vad du betalar för.

Din närvaro på nätet behöver många ingångar

För att locka din publik idag behöver du flera ställen där de kan hitta dig. Du behöver sociala medier som Facebook OCH en bra och professionell webbplats. Hela ditt fokus med sociala medier bör vara att driva trafik till webbplatsen, öka engagemanget och förbättra din webbplats rankning. Att bara ha en enda ingång till ditt företag, dvs Facebook, gör att du utesluter många potentiella kunder.

Facebook är inte utformat för att ge information på ett sammanhängande sätt

Om någon vill ha mer information efter att ha sett ett inlägg på Facebook är det svårt att hitta mer information om du bara finns på Facebook. De kommer att kunna kontakta dig lättare och få mer information på en webbplats än vad de kan få på även den bäst gjorda Facebook-sidan.

Dina konkurrenter kan annonsera på din Facebook-sida

Konstigt och obehagligt, eller hur? Dina kunder kan se reklam från din konkurrent när de tittar på din Facebook-sida. Faktum är att dina konkurrenter specifikt kan rikta in sig på den typ av personer som besöker din Facebooksida baserat på deras profil och surfhistorik.

Skapa en personlig touch ✨

Visst är det härligt att kunna visa upp sin verksamhet på sociala medier, men det är något speciellt med att ha en egen webbplats som bara andas "dig". Med en webbplats kan du skapa en unik och personlig stil som representerar ditt företag på ett sätt som sociala medier inte kan. Dessutom kan du fylla din webbplats med content marketing-innehåll som både inspirerar och engagerar dina besökare.

Sökmotoroptimering är inte idealiskt

Sökmotorer som Google lägger större vikt vid en webbplats än vid en Facebook-sida, särskilt när det gäller lokala sökningar (de sökningar som utförs geografiskt nära ditt företag). Även om ett företags Facebook-sida vanligtvis visas, rankas den i allmänhet inte lika högt som en webbplats. Och eftersom du inte har kontroll över de faktorer som påverkar rankningen av din Facebook-sida kommer resultaten sannolikt aldrig att bli lika starka och kanske inte ens dyka upp i sökresultat som normalt sett skulle vara mycket relevanta för ditt företag. De flesta webbplatser får den största delen av sin trafik via organiska Google-sökningar, inte via Facebook, oavsett om du kör Facebook- annonsering (Facebook ads) eller inte. Tack vare det stora antalet människor som gör sökningar med Google når du många fler när du har en bra webbplats. Enligt uppskattningar genomförs det omkring 5,6 miljarder Google-sökningar varje dag över hela världen. Detta innebär att det görs omkring 63 000 sökningar varje sekund!

Gratis tjänst från Google

Google My Business är en gratis tjänst från Google som gör det möjligt för företag att visa upp sin närvaro på Google-sökresultat och Google Maps. Här kan företag lägga till information som företagsnamn, öppettider, adress, telefonnummer, webbadress och recensioner. När en potentiell kund söker efter en specifik typ av företag eller plats på Google eller Google Maps, kommer de att få upp en lista över relevanta företag i området. Företag visas högre upp i sökresultaten och ger kunderna en överblick över företagets information, till exempel öppettider och recensioner. Det är ett kraftfull, kostnadsfritt marknadsföringsverktyg för företag och kan hjälpa dem att nå ut till fler kunder och öka sin synlighet online. Dessutom kan företag använda verktyget för att publicera uppdateringar, svara på kundrecensioner och få värdefull feedback från sina kunder.

Du får färre insikter och analyser

Även om Facebook Insights har förbättrats och förmodligen kommer att fortsätta att expandera med tiden, är de nuvarande Facebook-analyserna inte alls lika bra eller användbara som de du kan få från din egen webbplats. Med en egen webbplats och ett gratis Google Analytics-konto får du mycket mer information om din besökartrafik. Även om du inte får namn och adresser har du tillgång till en otrolig mängd data, inklusive ålder, plats, talade språk, dina mest populära sidor, hänvisningskällor, de mest klickade områdena på din webbplats och hur länge folk stannar på din webbplats. Allt detta är ovärderlig information för marknadsföringen av ditt företag på nätet.

Begränsningar i utformningen

Facebook är allvarligt begränsat ur designsynpunkt, och det är inte alltid möjligt att presentera ditt företag eller ditt varumärke på det sätt du vill. När du har lagt in all din information, dina bilder och din logotyp kommer din Facebooksida fortfarande att se ut som, ja, Facebook. Med en egen webbplats kan du publicera det du vill, och det ser ut precis som du vill ha det. Om varumärkesbyggande är en viktig del av din marknadsföringsstrategi räcker det inte med enbart Facebook.

Begränsningar av målgruppen

Långt ifrån alla använder Facebook. Beroende på källan har undersökningar visat att 30-45 % av internetanvändarna inte använder Facebook. Under det senaste året har Facebook infört några stora förändringar för företag, vilket resulterade i en stor minskning av den totala organiska räckvidden för varje inlägg. För att öka din räckvidd måste du annonsera med Facebook. Den viktigaste faktorn i din marknadsföring online är din webbplats. Du kontrollerar den själv, du äger den och du kommer inte att bli avstängd bara för att någon annan bestämmer att ditt innehåll inte är tillräckligt bra eller lämpligt. Därför behöver du fortfarande en webbplats till vilken du driver trafik från sociala medier. Med en egen webbplats kan du visa upp din kunskap och erfarenhet, vilket bygger förtroende hos dina kunder. Skapa blogginlägg, guider och tips för att visa att du är en expert inom ditt område. Och nu till det bästa: Jag kan hjälpa dig att skapa en professionell, säker och lättunderhållen webbplats som passar just ditt företag! Skicka mig ett meddelande så tar vi en pratstund och diskuterar dina behov. Jag kommer sedan att ge dig ett prisförslag baserat på dina önskemål och krav.

Läs mer om hur ett webbprojekt går till när du jobbar med OneManWork.

Så, låt oss tillsammans ta ditt företag till nästa nivå med en egen webbplats! 🚀 

Hör av dig, så ses vi snart! 

Ulf Engborg

Föregående
Föregående

Er webbplats behöver bra bilder. Anlita en fotograf.

Nästa
Nästa

Doftwebb®